Азия өнүктүрүү банкынын “Шаар транспортун электрлештирүү” долбоорунун алкагында борбор калаага 120 электробус сатып алууга алдын ала тендердик табыштамаларды ачуу пландалууда.

Эл аралык эксперттердин анализи көрсөткөндөй, Бишкектин жаңы автобустары үчүн электроавтобустар эң арзан баа болуп саналат. Натыйжада, Кыргыз Республикасынын Өкмөтү коомдук транспорт системасын жеткиликтүү кеңейтүүнү гана камсыз кылбастан, абанын булганышы менен күрөшүүгө жана шаардагы парник газдарын кыскартууга багыт алууда.

Бул электр автобустары көбүрөөк капиталдык салымдарды талап кылганы менен, эксплуатациялык чыгымдарды үнөмдөө жалпы чыгымдардын эң төмөн болушуна алып келет дегенди билдирет. Күтүлгөн 16 жыл ичинде электр автобустары дизельге (0,59 доллар/км), CNG - кысылган жаратылыш газына (0,49 доллар/км. км) жана троллейбуска (км үчүн 0,46 АКШ доллары) салыштырмалуу кымбаттаганга салыштырмалуу 0,42 доллар/км бааланат. ). Жалпы чыгымдарды үнөмдөө Бишкек жүргүнчүлөргө жакшы кызмат көрсөтүү менен бирге операциялык субсидияларды азайта алат дегенди билдирет.

Абанын сапаты жагынан электробустарда дизель жана кысылган жаратылыш газы бар автобустарга мүнөздүү чыгуучу газдар жок. Бул өпкө үчүн зыяндуу жана ден-соолукка байланыштуу бир катар башка көйгөйлөрдү жараткан майда бөлүкчөлөр (PM2.5 жана PM10) жана NOx сыяктуу күйүү продуктуларынын чыгарылышынын жоктугун билдирет.

Ошондой эле, электр автобустарына караганда парник газдарынын (ПГ) чыгышы азыраак. Негизинен гидроэлектростанцияда иштеген Бишкектин электр тармагы дүйнөдөгү эң таза тармактардын бири болуп саналат. Демек, электробустар шаар үчүн экологиялык жактан таза тандоо болуп саналат.

Бишкек шаарынын мэриясынын транспорт жана жол-транспорт инфраструктурасын өнүктүрүү департаментинин директору Максат Нусувалиев электр аккумулятордук автобустар Бишкек үчүн кескин өзгөрүү экендигин белгиледи.

"Бул унаалардын жашоо циклинин эң төмөнкү баасы жана экологиялык жактан эң чоң пайдасы бар, ошондуктан бул чыныгы утуш", - деди ал.

ЮНИСЕФтин маалыматы боюнча,"Кыргызстан климаттын өзгөрүшүнө карата Борбордук Азиядагы эң аярлуу өлкөлөрдүн бири". Кыргызстан парник газдарынын чыгарылышын м-жылга карата 43,6%га кыскартууга милдеттенгендиктен, жаңы электробустар климаттын өзгөрүшүнүн кесепеттерин азайтуу жана улуттук климаттык максаттарга жетүү жолундагы маанилүү кадам болуп калат.

Долбоор Азия өнүктүрүү банкы (АӨБ) тарабынан каржыланат, жалпы суммасы 50,65 млн. АКШ доллары, анын ичинен гранттын жалпы үлүшү - 25,65 млн. АКШ доллары, ал эми жеңилдетилген кредит-25,00 млн. АКШ.

Электр автобустарынын жаңы паркы Бишкек шаарынын Азия өнүктүрүү банкы менен биргеликте Киев көчөсүндө жашыл мобилдүүлүктүн пилоттук коридорун түзүү боюнча аракеттерине түздөн-түз кошумча болот. Киев көчөсү борбордун эң маанилүү көчөлөрүнүн бири. Мобилдүүлүктүн натыйжалуулугуна көңүл буруп, бул долбоор автобустарга, жөө жүргүнчүлөргө жана велосипеддерге артыкчылык берет. Ошентип, долбоор Бишкектин коммерциялык жүрөгүн кыйла коопсуз, туруктуу жана адамдарга багытталган жерге айлантат. Бул долбоор жаңы электр автобустары менен катар Бишкектеги бардык келечектеги транспорттук долбоорлор үчүн маанилүү "жашыл" үлгү болот.